McLarena kojarzymy niewątpliwie z ogromnymi sukcesami na torach Formuły F1. Warto jednak wiedzieć, że został on stworzony przez Brytyjczyków równie na „zwykłe” drogi. Jest to chociażby McLaren F1 albo SLR.
Czym dokładnie jest McLaren? Jakie są jego początki? Co trzeba wiedzieć o jego sukcesach w F1? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i bardzo podobne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Czym jest McLaren? Ogólna charakterystyka i krótka historia
Najprościej rzecz ujmując McLaren to zespół wyścigowy oraz konstruktor z Wielkiej Brytanii. Aktywny jest on w Mistrzostwach Świata F1 od roku 1966. Brał on też udział w innych wyścigach. To drugi najbardziej utytułowany zespół w F1, tuż po ekipie Ferrari. Warto wiedzieć, że McLaren wygrał aż 182 wyścigów i zdobył wiele tytułów.
Zespół powstał w roku 1963. Założył go Bruce McLaren. Pierwsze zwycięstwo grupa odniosła w wyścigu o Grand Prix Belgii w roku 1968. Później, po śmierci MCLarena, w roku 1970, zespołowi zaczął przewodniczyć Teddy Mayer.
Nieco ponad dziesięć lat później McLaren połączył się z ekipą Project Four Racing, którą kierował Ron Dennis, i która uczestniczyła w Mistrzostwa Europy F1. McLaren Group, który zajmuje się produkcją sportowych aut opartych na technologii F1, powstał w roku 1989 a założył go właśnie Ron Dennis.
Ron Dennis
Warto bliżej przyjrzeć się sylwetce Rona. Tym bardziej, że w latach 1981-2009 prowadził McLarena w formule 1, a pod jego opieką zespół zdobył wiele nagród i tytułów. W jaki sposób ten człowiek wdrapał się na sam szczyt? Tak naprawdę „od zawsze” ciekawiły go wyścigi samochodowe. Pracował przy nich już jako osiemnastolatek. Był mechanikiem Jochena Rindta i razem z nim zmieniał zespoły.
W roku 1971 Ron Dennis i Neil Trundle założyli swój własny zespół Rondel Racing. Jego siedziba mieściła się w Woking. Ron Dennis jednak zawsze marzył o Formule 1 i w końcu spełnił on swoje marzenie. Stało się to dzięki Marlboro, które wspierało finansowo Denisa. W F1 szef Marlboro sponsorował McLarena. I w ten właśnie sposób połączyły się drogi Rona i jego słynnego dzisiaj zespołu. Efektami tej współpracy było, co tu dużo mówić, mnóstwo trofeów.
Ron Dennis z zespołu McLarena odszedł w roku 2009. Warto jednak wspomnieć, że w żadnym wypadku nie został on zwolniony. Trafił on bowiem jeszcze wyżej, stając się szefem całego McLaren Group. komu zawdzięczamy dzisiaj nowe McLareny? Właśnie jemu.
McLaren F1
Swoje pierwsze auto na „zwykłe drogi” McLaren pokazało w roku 1991 w Monako. Ten supersamochód do dnia dzisiejszego daleko w tyle zostawia większą część swoich konkurentów. Samochód swoją nazwę zawdzięcza Formule 1. Warto wiedzieć, że tworząc ten samochód, producenci wcale nie marzyli o biciu jakichkolwiek rekordów. Ich zamiarem było po prostu stworzenie dobrego samochodu na zwykłe, komercyjne drogi.
Powstało wówczas 107 sztuk McLaren. Nie dużo, ale też nie mało, patrząc na koszty jego produkcji i wszystkich innych, z nim związanych.65 z tych aut to ich podstawowa wersja. Brytyjczycy mają wyścigi we krwi, to jasne, dlatego nie ograniczali się tylko do cywilnych aut. McLaren F1 GTR z powodzeniem walczył na torach.
Podczas gdy F1 wchodził na rynek, to cena bazowej wersji zaczynała się od około miliona dolarów. Dzisiaj, płacimy za niego naprawdę dużo więcej.
McLaren Jasia Fasoli
Rowan Atkinson, serialowy Jaś Fasola również poruszał się McLarenem. Rozstał się on z nim za 8 milionów funtów. Co oczywiście jest niewątpliwie kosmiczną ceną. Tym bardziej patrząc na dwa wypadki, w którym auto wzięło udział. Wypadki na planie Jasia Fasoli opisywane były wówczas nawet przez gazety.
Samochód został wystawiony na aukcję, oczywiście najpierw w pełni odbudowany przez speców McLarena. Ciekawostką z tym związaną z pewnością jest fakt, że Atkinson pobił rekord wypłaconego ubezpieczenia za F1 w Wielkiej Brytanii. Warto wiedzieć, że ubezpieczyciel wypłacił za niego 910 funtów. To ogromna kwota.
Takie samochody to moje marzenie, autentycznie! Może kiedyś 🙂 Ciekawy artykuł, dzięki 🙂